0 просмотров
Рейтинг статьи
1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд
Загрузка...

Halo: Combat Evolved Anniversary (for PC) Review

Halo: Combat Evolved Anniversary

«Почему в вашем творчестве так много ремейков?» — именно этот вопрос порой хочется задать непосредственно всем современным консолям. Можно, конечно, долго философствовать о том, что раньше игры были лучше, а все разработчики вкалывали день и ночь исключительно за идею, вкладывая в свои творения частичку себя. Не то что сейчас — сплошные эпические блокбастеры «без души».

Колечко, колечко, кольцо

На самом же деле, как нам кажется, внезапная популярность ремейков старых игр объясняется проще: до издателей вдруг массово дошло, что ностальгия — страшная сила, и можно, особо не напрягаясь, продать витающим в облаках фанатам хорошую старую игру почти по цене новой. Автор этих строк, например, покупает каждое переиздание Final Fantasy Tactics просто потому, что считает именно эту игру Великой и Неповторимой. То же самое происходит с любителями God of War, Resident Evil 4, Beyond Good & Evil, ICO, Shadow of the Colossus, Metal Gear Solid и других, менее значимых ремейков, появившихся на прилавках обычных и цифровых магазинов за последнюю пару лет.

Впрочем, подавляющее большинство не видевших оригинал игроков после первого же знакомства с классикой ожидаемо крутит пальцем у виска — мол, как можно играть в такое старье, когда вокруг столько прекрасных современных игр? Halo: Combat Evolved Anniversary наверняка ждет та же судьба, хотя как раз у этого ремейка есть шанс заинтересовать новых игроков, а не только Halo-гиков, способных по памяти назвать все расы, входящие в состав Ковенанта. Все дело в том, что 343 Industries, новые опекуны серии Halo после того, как с ней распрощались отцы-основатели из Bungie, не ограничились растягиванием старой игры под HD-разрешение, а сделали ей целую пластическую операцию.

После косметических процедур игра 2001 года выпуска смотрится ненамного хуже вполне современного Halo: Reach. Все текстуры нарисованы заново, декорации и персонажи почти избавились от угловатости, преобразились старые и добавились новые спецэффекты — особенно хорошо поработали с освещением и тенями. Игра стала гораздо менее мрачной, гораздо более красочной. А взглянув, например, с вершины холма на море и заходящее солнце, можно так и вообще ненадолго переполниться чувством прекрасного.

Только визуальными изменениями дело не ограничилось. Разработчики привлекли настоящий оркестр, чтобы перезаписать выдающийся, без дураков, саундтрек. Многие звуки также осовременили. Словом, изменения косметические, но масштабы — грандиозные. Убедиться в этом можно, нажав всего одну кнопку на геймпаде, после чего игра сбрасывает современные красоты и предстает во всей своей первобытной убогости (фишку явно подсмотрели у переизданий двух первых частей Monkey Island). Конечно, для 2001 года все выглядело более чем пристойно, но спустя десять лет смотреть на оригинал (если вы не фанат) не слишком приятно.

Давно это было, давно

Интереснее всего было узнать, как играется Halo: Combat Evolved сейчас. Выдержит ли сравнение с современниками? Ведь это была игра, продававшая Xbox. Она первая наглядно показала, что в шутеры можно нормально играть не только с мышкой и клавиатурой, сгорбившись в кресле перед монитором компьютера, но и комфортно развалившись на диване перед телевизором с геймпадом в руках. Именно Halo стоит благодарить (или ругать) за моду на регенерацию здоровья и возможность таскать с собой лишь два вида оружия.

Как оказалось, в умении рассказывать историю и пробуждать волшебное чувство первооткрывателя Halo: Combat Evolved все еще легко уделывает за пояс большинство нынешних игр. Даже если вы назубок знаете историю похождений Мастер Чифа по космическому кольцу Halo (оно же Installation 04), все равно при виде начального ролика с выныривающим из подпространства звездолетом Pillar of Autumn, на котором находится последняя надежда человечества в войне с Ковенантом, сердце невольно начинает биться чаще. Трудно объяснить, чем цепляет придуманный Bungie мир: он одновременно и прост, и сложен; в нем есть место и героическому эпосу, и глуповатой комедии; он максимально далек от реальности, но отлично проработан — и благодаря этому в него очень легко поверить.

Вторая по привлекательности черта Halo — здесь интересно сражаться. Пусть представители Ковенанта выглядят предельно глупо (дизайн пришельцев, наверное, самая большая ошибка Bungie), но тем не менее на посту врагов человечества ведут они себя гораздо разумнее, нежели их современные коллеги. Трудно (и даже немножечко грустно) поверить, что написанный 10 лет назад искусственный интеллект противников до сих пор мало кто попытался превзойти. Враги стараются отскочить с линии огня, бросаются врассыпную от гранат, умело используют препятствия на поле боя и преимущество в высоте, отсиживаются за укрытиями, чтобы восстановить энергетические щиты, не стесняются заходить с флангов и даже распознают, из чего вы по ним стреляете, и маневрируют соответствующим образом.

Халодранец

Не стоит, однако, забывать и о том, через какие тернии пришлось пройти Bungie во время разработки Halo: Combat Evolved. Все делалось в максимально сжатые сроки, чтобы успеть к запуску Xbox, и поэтому у игры есть несколько серьезных проблем, с которыми можно было мириться в 2001 году, но которые сейчас способны свести на нет все достоинства ремейка.

По вполне понятным причинам никто не стал перерабатывать дизайн уровней оригинала — легче сделать новую игру, чем исправлять то чудовищное количество самоповторов (целые куски уровней воспроизводятся время от времени в мельчайших подробностях), которые совершили Bungie, чтобы успеть закончить игру в срок.

Этот недостаток на уровне The Library, который, к слову, считается худшим во всей серии Halo, соединяется с другой бедой — фладом. Паразитическая форма жизни очень уж контрастирует с Ковенантом: она тупа, как глист, прет напролом, как носорог, и нападает в огромном количестве, отчего убивать ее приходится долго и тоскливо. В печально известной библиотеке даже опытному игроку приходится биться с этой заразой целый час (!) практически в одних и тех же серых декорациях. Что уж говорить о тех, кто попадет сюда первый раз?

Так что не стоит считать Halo: Combat Evolved идеальным шутером — по современным меркам он довольно уныл, даже несмотря на очевидные достоинства в виде интересного сюжета и отличных перестрелок. Однако это не умаляет заслуг 343 Industries, которые проделали большую работу по приданию игре приличного вида. Оценка, которую вы видите ниже, поставлена именно за качество ремейка, который, как ни крути, намного лучше всего того, чем потчевали нас другие студии на протяжении года.

А вот стоит ли возвращаться в мир первого Halo — каждый должен решить сам. Как известно, из человеческой памяти со временем выветриваются плохие воспоминания и остаются только хорошие. Так, может, лучше оставить Halo: Combat Evolved в прекрасном полумраке прошлого, а не вытаскивать его постаревшие черты на яркий свет настоящего?

Halo: Combat Evolved Anniversary (for PC) Review

This remaster of a remake now rocks 4K graphics at a silky 60fps

The Bottom Line

Halo: Combat Evolved Anniversary is an outstanding first-person shooter that remains a joy to play nearly a decade after its original release. This remastered version looks and plays great, but audio bugs and downgraded Classic visuals sully the experience.

  • Excellent FPS action
  • Engaging narrative
  • Great pacing and escalating difficulty
  • Highly detailed game world and animations
  • Optional Classic visuals suffer from disappointing downgrades and bugs
  • Audio mixing is off
  • Odd audio glitches

Halo: Combat Evolved is the game that sparked a beloved Microsoft franchise and put the original Xbox on the map. It reimagined the first-person shooter (FPS) genre for consoles and popularized many of the controls and functions that such games would use for decades afterward. Halo received an enhanced remake in 2011 for the Xbox 360 (Halo: Combat Evolved Anniversary) that featured updated graphics and a toggle function that lets you swap between Classic and Remastered visual styles. Now, that Anniversary edition gets updated with 4K graphics, ultrawide monitor support, and other features you’d expect from a contemporary PC game. It’s an outstanding, Editors’ Choice-worthy remastering, one that only suffers from niggling audio and visual issues.

Like Halo: Reach, Halo: Combat Evolved Anniversary can be enjoyed as a part of the $39.99 Halo: Master Chief Collection or on its own for $9.99. It’s also one of the games available in Microsoft’s excellent Xbox Game Pass service.

Combat Evolved

After a bombastic opening that sees your spaceship crash land on an alien ring world, you—as Master Chief—must fight through Covenant forces to rescue fellow marines, while also piecing together the mystery behind the world’s existence. Halo has a relatively limited enemy roster, so the combat becomes visually repetitive as you play through the campaign. Still, the shooter makes excellent use of pacing, challenge, and storytelling to keep the fight engaging for a surprisingly long time.

In addition to the potent marine and alien weaponry you tote into battle, Halo often doles out vehicles for you to pilot, which changes the fight dynamics. For example, the iconic Warthog—an armored, turret-mounted Jeep—can be driven across a wide range of terrain and even inside many structures. This gives you a huge advantage over grounded Covenant grunts, especially if you get a fellow marine to man the turret. Throughout the story campaign, you come across various other Covenant and marine vehicles, including speedy alien hover bikes and beefy rocket-pumping tanks.

Читать еще:  Обзор симулятора Idle Coffee Corp

Similar Products

Halo: Reach (for PC)

Halo 5: Forge (for PC)

Halo: The Master Chief Collection (for Xbox One)

Perhaps the subtlest, yet most satisfying, way that Halo keeps things fresh is through its storytelling scenarios. You move from escape sequences to marine rescue missions to unnerving survival-horror levels, all the while battling hordes of dangerous enemies.

Alien Nation

The Covenant alien species, your primary Halo adversaries, only manifest as a few basic enemy types. That said, the game introduces tougher variants as you progress through the story. A few more surprise enemies join the battle during the game’s later chapters, but even with their presence, the enemy variety is relatively sparse.

Once you make it out of Halo’s tutorial sequence, the brakes are off and there is very little in the way of handholding. The Covenant is noticeably more aggressive once you crash on the titular Halo, and the difficulty only ramps up from there. The enemy forces drip with personality, so even the basic adversaries take cover, flee, or flank you if you let them. Grunts, for example, are aggressive cannon fodder who are prone to panicking and running around in disarray. Still, they can tear you to shreds, and they love hurling grenades right when you turn the tide against them. Elites mirror Master Chief’s abilities, in that they can shield themselves from damage, use cover, and evade shots. They also perform mid-fight taunts to wound your ego.

Covenant armament has a massive impact on how you approach alien forces. Basic plasma-shooting enemies are dangerous, but their shots are straight and easy to evade. Anything armed with a Needler, a crystal-shooting firearm with limited homing abilities, is decidedly more lethal and should generally be a priority target. Elites can also be armed with a plasma sword, which drops you instantly if their swing lands. Missions mix these enemies into pretty much every encounter, which radically affects how you approach each fight.

Bugs and Oddities

Halo: Combat Evolved Anniversary, like Halo: Reach, has a few audio problems. The plasma pistol, for example, often produces a charging shot sound even if the gun isn’t being charged. For context, that sound should only play when the shoot button is held down to beef up the next shot, and not during normal shooting as I often encountered it. A harsh, grating sound is another audio bug that I’ve encountered. You’ll notice it when you walk near certain walls. It’s really noticeable when you play through the Silent Cartographer mission, but you can catch it in a few other missions if you listen closely.

Most disappointingly, I encountered graphical issues while playing with Classic visuals activated. The shielded enemies, Jackals as they’re called, tote relatively simple, plastic-looking shields. In the original Halo release, these shields would crackle with dynamic energy and change color as you damage them with gunfire to signify that they were weakening. I found it extremely odd that the shields didn’t do that anymore, to the point that I began to ask myself if I had imagined that detail.

Considering the amount of flourish poured into Halo, I decided to poke around and see what else seemed amiss. It wasn’t long before I realized that all transparent or opaque game items were severely downgraded from the original Xbox release. Covenant barriers and shields all look like flat plastic, glass surfaces look cloudy, and Cortana doesn’t change color when she’s angry. Those are subtle details, to be sure, but they begin to add up and to create a version of classic Halo that is noticeably flatter than the original disc release back in 2001.

Another oddity: While the game runs at a solid 60 frames per second (fps) or even higher, plasma swords and gunshots seem to run at a capped 30fps. They’re jarring to look at when you play at higher frame rates.

In addition, the game’s bump mapping appears flat compared with the original Xbox game. Many of the walls and structures were riddled with grooves and paneling that made surfaces pop. Apparently, Halo: Combat Evolved Anniversary’s surfaces still have those bump maps, but they look flat until you shine a direct light on them. I didn’t even notice this effect until I took my Warthog vehicle further into a complex than I think was intended. The car’s headlights illuminated all the pretty textures in a way that was noticeably jarring as I got out of the car, and the headlights went out. I was plunged into a bland, flat room, and all the wonderful textures were virtually imperceptible. Only when I got back in the Warthog, or when I used my flashlight, did the textures reappear. As I explored environments within each mission, I encountered numerous surfaces with this same issue.

I learned that many of these visual bugs are the result of the PC porting process back in 2002, when Bungie outsourced the task to Gearbox Software. This Gearbox version of the original Halo: Combat Evolved suffers from broken bump mapping, transparency problems, broken fog effects, and so on. This version of Halo is the one that has been used for the Anniversary edition and the Master Chief Collection, and while 343 Industries is hard at work fixing bugs that arise in this collection, this is yet another group of issues to add to the ever-growing pile.

Naturally, these issues seem to affect only the original version of Halo: Combat Evolved. The Remastered visuals look fine for the most part, but I am a touch disappointed that the MCC version of the original Halo isn’t visually faithful to the original game, and oftentimes makes the original look much worse than it actually was.

Smooth Gameplay

Despite a few laggy hiccups at the very start of the game, publisher Xbox Game Studios delivers an excellent Halo experience. The game doesn’t demand too much from your gaming PC. The minimum specs require either an AMD Phenom II X4 960T or Intel i3550 CPU, AMD HD 6850 or Nvidia GeForce GTS 450 GPU, 20GB of disk space, and the Windows 7 operating system. Unfortunately, the RAM requirement isn’t listed on the Steam or Microsoft store pages. My gaming PC, one sporting an Intel i5-4690 CPU and Nvidia GeForce GTX 970 GPU, pushed the game at a smooth 60fps.

Like Halo: Reach, Halo: Combat Evolved Anniversary can be enjoyed with keyboard and mouse, which feels just as intuitive and natural as a controller. Likewise, it also has a wealth of Steam achievements to earn in-game, as well as those addictive trading cards to collect and trade. Note that, in addition to the usual Steam DRM, you will also need an Xbox Live account to play the Master Chief Collection. Fortunately, you do not need to subscribe to Xbox Live Gold to enjoy playing with others online: just create a basic Xbox Live account and you’re good to go.

I absolutely love being able to shift between the original Halo visuals and the updated 4K graphics by pressing the Tab key. The Remastered graphics are much brighter than the Classic visuals, as they feature new lighting and textures. However, the original game’s feel is lost with the updated visuals, particularly the interiors, which look much more sterile and generic. The crude alien edges and bizarre glyphs that made the original release distinct is no more. Nonetheless, it’s great that both versions are included. The game support ultrawide gaming monitors, too.

Experience a Legend

Halo: Combat Evolved Anniversary is a fantastic first-person shooter, and we had so much fun replaying the game that our criticisms fell to the wayside. Besides the occasional audio and visual quirks that popped up, Halo is a wonderfully polished game that feels just as engrossing and accessible today as it did back in the day. Consider this Editors’ Choice a must-have purchase if you’re itching to send aliens into the afterlife.

If you liked this review and would like to see more, please join the PCMag Steam Curator page. There you’ll find all of our Steam reviews, as well as in-depth previews of upcoming Steam titles.

Обзор Halo: Combat Evolved Anniversary

Halo: Combat Evolved: Anniversary – не обычный «HD-римейк», какие сейчас популярно выпускать. А сразу два в одном: HD-переиздание (оригинальная графика, но в широкополосном HD) и настоящий римейк с полной заменой графики.

В 2001 году Microsoft вышла на рынок домашних консолей со своей приставкой Xbox и главным эксклюзивом в непопулярном тогда на консолях жанре – шутере от первого лица. Halo: Combat Evolved произвела революцию, буквально создала жанр на приставках, каким мы его теперь знаем, и проложила дорогу другим шутерам с ПК.

Сюжет игры разворачивается в далеком будущем. 26 век. Люди активно исследуют космос, колонизируют планеты и находят новые формы жизни, включая враждебно настроенные, такие как «Ковенант» — союз нескольких инопланетных рас.

Кровопролитная война с ними приводит к уничтожению нескольких человеческих колоний. Из-за более слабых технологий люди проигрывают битвы: одна за другой. Последней надеждой человечества стал проект Спартанец II — программа создания сверхлюдей, которые оказались первым по-настоящему эффективным оружием в борьбе с инопланетными интервентами. Все научные силы по этому проекту базируются на планете Рич. Но силы Ковенанта находят планету и уничтожают ее вместе со спартанцами. Спастись удалось всего одному кораблю — «Столп Осени», на борту которого те немногие уцелевшие, которые смогли покинуть Рич. Включая искусственный интеллект Кортана (в народе просто Таня), созданная на Риче с помощью древней инопланетной технологии на основе разума доктора Кэтрин Хелси (управляющей проектом Спартанец II) и последнего выжившего спартанца — Мастера Чифа, который находится в криогенном сне. Корабль совершает слепой прыжок в подпространство и выходит из него рядом с огромным миром-кольцом, который Ковенанты называют Хэйло и поклоняются ему, как Богу.

Читать еще:  Armada: Онлайн Танки 12

По ходу развития сюжета два главных героя — Мастер Чиф и Кортана узнают правду происхождения таинственного Хэйло и столкнутся с могущественной третьей стороной. От битвы за мир-кольцо будет зависеть судьба не только выживших людей, но и всей разумной жизни во Вселенной.

Подача сюжета происходит как во время классических заставок, так и во время игрового процесса. Основной рассказчик здесь – Кортана и названный папа роботов из Portal – Guilty Spark 343.

Кортана анализирует окружение и постоянно получает новые данные, используя датчики в костюме Чифа, раскрывает новые детали истории даже во время перестрелок и исследования мира, а бойцы UNSC постоянно комментируют происходящее. Кроме этого специально для переиздания 343 Industries сюжет был увеличен: разработчики разместили на каждом уровне специальные терминалы, которые показывают новые заставки и сильно дополняют и без того богатую вселенную Halo.

Всего в режиме кампании представлено 10 эпизодов. Каждый можно пройти на четырех уровнях сложности: лёгкий, нормальный, героический и легендарный. Чем выше уровень, тем больше урон, который наносят противники и тем мощнее их щиты. Кроме этого высокие уровни сложности сильно добавляют ума врагам, делая их тактики более изощренными, что превращает битвы в волнующие и интересные танцы со смертью. Поэтому, если вы хотите сложный шутер, то идеальный вариант пройти эту игру одному на «героическом», либо вдвоем на «легендарном». Все, кто хочет быстрый и динамичный шутер, играют на «нормальном» в одиночку либо на «героическом» в кооперативе.

В отличие от оригинала, кроме сплит-скрина в Anniversary возможен кооператив через Xbox LIVE. В нем кроется одна очень серьезная проблема — система сохранений в коопе. Играя вместе с другом, вы можете продолжить прогресс только после перехода на следующий уровень. Умная система динамических «плавающих» чекпоинтов Halo как работала, так и работает, но если вы вышли, не пройдя эпизод до конца, то в следующий раз вам придется начинать этот уровень сначала. Это особенно напрягает на легендарном уровне сложности, так как удовольствие от каждого отдельно взятого эпизода может растянуться на несколько часов.

Halo: Combat Evolved: Anniversary – не обычный «HD-римейк», какие сейчас популярно выпускать. А сразу два в одном: HD-переиздание (оригинальная графика, но в широкополосном HD) и настоящий римейк с полной заменой графики. Причем, вы вольны выбирать, как вам больше нравится играть. Нажав на кнопку «Back» вы моментально меняете презентацию со старой на новую и обратно.

При этом весь олд-скульный экспириенс сохраняется на все 100%. Дело в том, что игра работает на движке первой части с надстройкой Saber 3D, которая меняет лишь графику. Это означает точное сохранение игрового процесса оригинала, включая боевую механику, физику, искусственный интеллект противников и общее ощущение от игры. Игровая механика один в один. Поэтому фанаты первой части не будут разочарованы.

Игрок управляет Мастером Чифом с видом от первого лица. Когда вы садитесь в технику, камера меняется на вид от третьего лица. Мастер Чиф может иметь при себе только два вида стрелкового оружия, а также два типа гранат: человеческую (осколочную) и ковенантскую (плазменную).

В отличие от большинства современных шутеров, каждый враг в Halo обладает уникальным контуром и набором поведения. Враги классифицированы как в ролевых играх. Противники объединены отрядами со своим вожаком и подчиненными. Пока часть отряда атакует спереди и со стороны, другие пытаются обойти вас сзади. А вожак в это время может угнать технику (самолеты, антигравы, танки и т.д.) и использовать ее против вас.

Если вы убьете вожака, то его подчиненные могут запаниковать и обратиться в бегство в зависимости от своих внутренних показателей храбрости, которые зависят от типа конкретного вида и подвида противника. Гранты – самые слабые и трусливые, но будьте осторожны – не оставляйте их в живых. Даже запаниковавшие особи могут воспользоваться случаем и предательски атаковать в спину.

Убивая противников, вы каждый раз сталкиваетесь с мучительным выбором – взять его оружие или продолжить использовать уже имеющееся. Пушки обладают своими уникальными свойствами и различаются по силе, дополнительным возможностям и эффективности против щитов и незащищенных целей. Оружие людей быстрее убивает «голых» врагов, в то время как бластеры ковенантов лучше других снимают щиты.

Многие стволы идеально дополняют друг друга. Например, «единичка» ковенантов – плазменный пистолет — может казаться бесполезной зеленой пукалкой, но именно она при максимальном заряде снимает весь щит у противника с одного точного попадания, оставляя его голым, как король из известной байки. Накопите заряд, точно прицельтесь, выстрелите, сняв врагу весь щит, а затем, пока тот находится в состоянии культурного шока, быстро переключитесь на второе оружие и добейте одним выстрелом. Таким образом, можно быстро убить любого противника на любом уровне сложности.

Игломет выстреливает потоком розовых игл с небольшим самонаведением. Вонзите во врага 10 или более стрел, и они взорвутся на его теле с мощностью плазменной гранаты, повреждая всё вокруг и подрывая взрывоопасные материалы, образую цепную реакцию разрушительной силы. Плазменная винтовка и дробовик хороши против флада и «жирных» Элитов. Автомат имеет широкую зону поражения и хорошо действует на ближних и средних дистанциях. Магнум силен в прицельной стрельбе и хорошая альтернатива снайперке, которая в Halo: Combat Evolved очень мощное, но редкое оружие. Даже ракетница, которая идеальна против вражеской техники, встречается чаще.

Не все враги обладают собственным энергетическим щитом на теле. Некоторые защищены круглыми щитами как рыцари. Чтобы убить их, необходимо выстрелить в небольшое отверстие на краю щита – там, где они держат руку с бластером. Либо перейти врукопашную или бросить им под ноги гранату.

Плазменные гранаты прилипают к врагам и транспорту. В этом случае враги могут побежать к своим друзьям за помощью, и подрываются все вместе. Кроме этого, эти гранаты могут вызывать цепные реакции, если взрываются недалеко от других гранат, подрывая все вокруг. Поэтому грамотно брошенная граната не один раз спасет вас в особо жарких перестрелках. Осколочные гранаты обладают большей разрушительной силой и радиусом поражения, но не могут быть приклеены к врагам. К тому же они отскакивают от плоских поверхностей, но останавливаются, если падают на почву.

Броня Мастера Чифа генерирует энергетический щит, который защищает героя от повреждений. Поле щита слабеет от попаданий, но постепенно восстанавливается, если избегать новых попаданий. Здоровье Чифа отображается под полоской щита капсулами, которые теряются во время попаданий при неработающем щите. Потерянное здоровье можно восполнять аптечками, которые можно найти на стенах в специальных местах, либо на полу у мертвых солдат. Система регенерации щита была впервые введена именно в Halo: Combat Evolved.

Кроме этого, герой может управлять различной наземной и воздушной техникой. Человеческие машины в этой части представлены двумя образцами — внедорожником «Вархог» и танком «Скорпион» позволяют дружественным солдатам садиться в машину и стрелять, пока Мастер Чиф ведёт. Техника ковенантов обладает собственным здоровьем и рассчитана только на одного пилота. Это антиграв «Гоуст» и истребитель «Баньши».

Увлекательность игровой механики Halo заключается в деталях, проработке баллистики и разнообразных ситуациях на поле боя, которые генерируются по-разному благодаря отсутствию скриптов, умному ИИ и дизайну уровней. В итоге, вы не встретите одинаковых ситуаций, даже перезагружая одну и ту же сцену. Каждая битва будет ощущаться по-новому.

Полная идентичность с оригиналом также означает наличие неприятных моментов, таких как анимация и устаревший дизайн некоторых уровней. Наблюдать, как высокополигональные модели двигаются словно буратино, печально. Однако отмечу, что эти огрехи заметны лишь в заставках. И то не во всех. А в игровом процессе этого не видно.

Десять лет назад Halo: Combat Evolved поражала сендбоксными уровнями, нетипичными для коридорных шутеров того времени, однако, сами коридоры в игре все же были. Открытые локации и грандиозные пейзажи мира-кольца до сих пор поражают (особенно с новой графикой). А вот коридорные секции-лабиринты воспринимаются как неприятный привет из прошлого. Видно, что разработчики с помощью элементов визуального дизайна пытались придать этим локациям больше логики. Местами им это удалось («Библиотека»), местами нет. После Halo 3 и Halo: Reach такие уровни как «Нападение на комнату управления» кажутся откровенно устаревшими. Кроме того, игра не учитывает изменений стандартов, а это значит, что тут нет всех тех значительных улучшений игровой механики, что произошли с серией за 10 лет ее существования в более поздних релизах.

Halo: Combat Evolved Anniversary

  • Summary
  • Critic Reviews
  • User Reviews
  • Details & Credits
  • Trailers & Videos

Generally favorable reviews — based on 6 Critic Reviews What’s this?

Generally favorable reviews — based on 70 Ratings

Generally favorable reviews — based on 70 Ratings

  • Summary: «Halo: Combat Evolved Anniversary» is a spectacularly remastered version of the original «Halo» campaign, created in celebration of the 10th anniversary of one of the most beloved franchises in gaming history. With a bounty of new features including cooperative play over «Halo: Combat Evolved Anniversary» is a spectacularly remastered version of the original «Halo» campaign, created in celebration of the 10th anniversary of one of the most beloved franchises in gaming history. With a bounty of new features including cooperative play over Xbox LIVE, a bundle of some of the most beloved multiplayer maps in «Halo» history reimagined for Xbox LIVE, new challenges and a new story to uncover. … Expand
  • Developer: 343 Industries
  • Genre(s): Action , Shooter , First-Person , Arcade
  • # of players: Online Multiplayer
  • Cheats: On GameFAQs
  • Rating: M
  • More Details and Credits »

Critic Reviews

  • All this publication’s reviews
  • Read full review
  • All this publication’s reviews
  • Read full review
  • All this publication’s reviews
  • Read full review
  • All this publication’s reviews
  • Read full review
  • All this publication’s reviews
  • Read full review
  • All this publication’s reviews
  • Read full review

User Reviews

Never having owned an Xbox, Halo: The Master Chief Collection on PC was an instant purchase for me. I started with the first game, hoping to Never having owned an Xbox, Halo: The Master Chief Collection on PC was an instant purchase for me. I started with the first game, hoping to love one of the most popular franchises but I am a bit disappointed. Halo: Combat Evolved is not a bad game, it’s just not that good for anyone familiar with FPSs on the PC that predated Halo. I understand its appeal to console gamers in particular, considering it was maybe the first FPS on consoles with rather good controls. It also introduced a regenerating shield mechanic which was borrowed by many other games.

Читать еще:  Кени Вест: Камера пыток

I did not find the story anything special. There is a very little variety of enemies and you will keep killing the same aliens over and over. Whereas I really liked the graphics of the remastered version, the graphics of the vanilla game feel a bit dull with the use of repeated grey corridors throughout the game. You can switch between the original and remastered graphics by a simple press of TAB, so it was a great feature of the Master Chief Collection. Whereas enemies feel a bit repetitive, the gameplay does not. Some missions take place in narrow corridors, some in large open areas and some of them expect you to use vessels. Different missions play differently and so the game offers a change of gameplay throughout. My favorite mission was definitely The Library which felt like a mix of Serious Sam and Half-Life.

I played on Heroic difficulty but I felt the difficulty was a bit unbalanced. Some levels were quite easy, whereas some others were really frustrating.

Overall, I enjoyed Halo: Combat Evolved. But it failed to secure a place as one of the most memorable shooters of the early 2000s. … Expand

Halo: Combat Evolved Anniversary PC review — A quality port with notable problems

Source: 343 Industries

After the high-quality port of Halo: Reach on PC, expectations were set high for each of the games in the Master Chief Collection that 343 Industries is porting to the PC platform. After a few months of waiting, Halo: Combat Evolved Anniversary has followed in Halo: Reach’s footsteps and has officially been released on PC through Steam, the Microsoft Store, and Xbox Game Pass for PC. However, the question on many fans’ minds is: is this port as good as the Halo: Reach one?

After fully completing the Campaign and trying out the multiplayer matchmaking experience, I feel confident in saying that the answer to that question is no. The port is a good one, but it has many issues that the Halo: Reach port did not. In the end, however, it’s still quality, and the issues that are there shouldn’t stop PC players from experiencing the remaster of the game that started it all.

The one that started it all

Halo: Combat Evolved Anniversary on PC

Bottom line: The port of Halo: Combat Evolved Anniversary is a good one, although it does suffer from some problems that will bother players.

  • Runs very smoothly across all modes
  • Looks better than ever overall
  • High-quality multiplayer experience
  • All game modes available to choose from
  • Generous with XP in Matchmaking
  • Annoying audio problems
  • A rough bug with guns
  • Issues with scripted events in Campaign
  • $10 at Microsoft
  • $10 at Steam

Halo: Combat Evolved Anniversary PC Campaign

The Halo: Combat Evolved Anniversary campaign looks better than it ever has on modern PC hardware.

Overall, the Campaign experience in Halo: Combat Evolved Anniversary on PC is good. The game looks better than ever on advanced PC hardware (in particular, visual effects and lighting got large improvements). There’s the occasional problem with shadow render distancing to deal with and some slight texture pop-in, but aside from that, there are no visual problems.

I experienced no input delay at all throughout my playthrough, either. Just like with Halo: Reach on PC, using a mouse and keyboard just feels like the right way to play Halo. The game is also able to run at a buttery-smooth 60+ frames-per-second (FPS) without any problems or slowdowns at all.

Things aren’t all smooth-sailing when it comes to the audio, however. The worst problem is with the game’s music, which will cut itself off, skip beats, overlap, or — in rare cases — not play at all. Considering Halo’s music is one of the best things about the franchise, problems with it playing correctly are a bit grating to say the least. On top of this, gameplay sounds can sometimes glitch or not play either, which will definitely take players out of the moment. Also, sound effects may not echo or reverb properly.

Source: Windows Central

From a gameplay perspective, things are mostly just as they are supposed to be, which is important for the game to get right. However, there are two issues with Campaign gameplay that are worth mentioning. The first is that there’s a bizarre bug where the higher your framerate is, the faster your weapons become inaccurate when fired for sustained periods of time. This affects the Assault Rifle, Magnum, Plasma Rifle, and Plasma Pistol. In my experience, I found that the bug didn’t hamper my gameplay experience much since perfectly hitting shots is rarely demanded of you in Campaign. To limit the impact of the bug, you can cap the FPS at 60 instead of using uncapped FPS.

The second issue in the Campaign is that sometimes, scripted events such as enemy spawns or important areas opening up can become delayed for a few seconds. This isn’t a big deal most of the time, but it can get you killed if enemies spawn on top of you.

Halo: Combat Evolved Anniversary PC Multiplayer

Source: 343 Industries

The multiplayer experience in Halo: Combat Evolved Anniversary is excellent, though not without one notable problem.

While the Halo: Combat Evolved Anniversary Campaign suffers from some annoying bugs, the multiplayer experience in the game (which is a version of Halo: Combat Evolved’s original multiplayer) is excellent — both in Matchmaking and in Custom Games. All of the different game modes, maps, and Custom Games settings from the original Halo: Combat Evolved are present here, and the matchmaking system is quick. In addition to this, I haven’t experienced any lag or server stability problems to speak of during my testing at all.

Something I’m very happy to see with Halo: Combat Evolved Anniversary’s multiplayer is the fact that it’s generous with how much experience it awards players. Compared to Halo: Reach’s when it came out, you can potentially get six times the amount of experience in one match of Combat Evolved multiplayer than you could have originally in Halo: Reach. There are no new Combat Evolved Anniversary-themed unlocks to chase, but you can use the Season Points you earn from your experience to get Halo: Reach unlocks.

There is one issue that keeps the multiplayer experience for Halo: Combat Evolved Anniversary from being perfect, though. The issue with gun inaccuracy in the Campaign also is present in multiplayer, which means that players getting very high framerates will have a disadvantage against ones with lower framerates than them. I lowered the game’s graphics settings as far as possible and turned on uncapped FPS to test just how bad the bug could be, and I found that while it has negligible impact on short and medium-range fights, it does hamper your ability to fight at long range with a Magnum quite severely.

Unlike Campaign, hitting headshots is crucial in multiplayer, so I really hope 343 Industries can fix this issue soon. As I said before, though, you can mitigate the effects by capping your FPS at 60. This reduces the bug’s impact on accuracy considerably.

Should you buy Halo: Combat Evolved Anniversary PC?

Source: Windows Central

While the bugs impacting the Campaign are annoying and do take away from the experience, the game, overall, still looks and feels awesome to play on PC. The issue with gun accuracy is problematic in multiplayer, but you can mitigate its effects with some settings changes, and 343 Industries is aware of the bug and is working to fix it, as well as every other performance problem I mentioned in this review.

Overall, people shouldn’t feel like they should wait to pick up Halo: Combat Evolved Anniversary on PC. The port may not be as excellent as Halo: Reach’s was, but it’s still good, and players will still have an awesome time with it despite the bugs.

If you can’t stand dealing with issues of any kind, you should wait. But if you can deal with the hiccups, I wholeheartedly recommend buying and playing Halo: Combat Evolved Anniversary on PC.

The one that started it all

Halo: Combat Evolved Anniversary on PC

The start of a franchise, remastered

The port of Halo: Combat Evolved Anniversary is a good one, although it does suffer from some problems that will bother players.

  • $10 at Microsoft
  • $10 at Steam

We may earn a commission for purchases using our links. Learn more.

These are the best Dell XPS 13 deals for Cyber Monday

The XPS 13 is one of our favorite laptops of 2021. It also costs a hefty chunk of change. Change that with these Cyber Monday deals, some of which are almost gone already.

Expand your Xbox console with these external drive discounts

With Cyber Monday savings already live early across many retailers, we’ve rounded up the best external hard drives and SSDs to expand your Xbox One, Xbox Series X, or Xbox Series S storage.

Jack Dorsey steps down as Twitter CEO and publicly says ‘hi’ to his mom

Jack Dorsey decided to make it official on Cyber Monday, 2021, that he’d be stepping down as CEO. He wrote a lengthy email outlining his reasons for the move.

Any of these pre-built PCs are perfect for playing Minecraft

Java and Bedrock versions of Minecraft both have rather low PC system requirements, but that doesn’t mean a more powerful PC can’t make the experience far better. Here are the best pre-built PCs for Minecraft.

Источники:

http://www.igromania.ru/article/19813/Halo_Combat_Evolved_Anniversary.html

http://www.pcmag.com/reviews/halo-combat-evolved-anniversary-for-pc

http://gamemag.ru/reviews/halo-combat-evolved-anniversary

http://www.metacritic.com/game/pc/halo-combat-evolved-anniversary

http://www.windowscentral.com/halo-combat-evolved-anniversary-pc-review-quality-port-notable-problems

Ссылка на основную публикацию
Статьи c упоминанием слов:
Adblock
detector